Hoe kwekerij Zeurniet aan zijn naam kwam
Een weetje over kwekerij Zeurniet Scheffers.
Kort na de Eerste Wereldoorlog startte Siem Scheffers met zijn tuin op het perceel Plaats 18 in Honselersdijk. Hij kweekte er groente en druiven.
Zijn zoon Arie ging tuinen op het naastliggende perceel Plaats 20. Zijn tuin werd na zijn overlijden overgenomen door zijn zoons Piet en Jan Scheffers, die het perceel in 1973 splitsten in Plaats 20 en Plaats 20a.
Toen vervolgens een paar andere broers begonnen te tuinen op Plaats 22 en 24 veranderde het gebied langzaam in een Scheffers-enclave.
Piet Scheffers stopte met werken op zijn 63e. Zijn zoon Jos (de huidige eigenaar van Kwekerij Zeurniet) runde de tuin. In 1985 nam hij een deel van het bedrijf over om in 1987 helemaal eigenaar te worden. Hij kocht ook de tuin op Plaats 18 op (de tuin waar zijn overgrootvader Siem destijds was gestart).
Allemaal Scheffers
De aanwezigheid van zoveel Scheffers op de Plaats bleek voor veel leveranciers nogal eens verwarrend te zijn. “Dan had je iets besteld en dat werd dan weer bij een verkeerde Scheffers bezorgd”.
Nic. Sosef, een van de toeleveranciers, raadde Jos aan om zijn kwekerij een naam te geven. “Dan gaat het nooit meer fout”.
Klein eerbetoon aan Nic. Sosef
In het Project Geworteld in Westland besteden wij aandacht aan bestaande Westlandse familiebedrijven die al weer dan 50 jaar geworteld zijn in het Westland.
Wanneer het overbekende bedrijf van Nic. Sosef, gestart in 1931 (dat in 2012 nog fuseerde met vd Arend tuinbouwtechniek), in 2014 niet failliet zou zijn gegaan, zou het zeker hebben deelgenomen aan dit project.
Terug naar Scheffers.
Eind jaren 80 wilde niet alleen Nic. Sosef maar wilden ook veel andere de toeleveranciers af van al die misverstanden en vroegen om een bedrijfsnaam.
‘Zeur niet’, zei Jos Scheffers “en daarmee hadden we een nieuwe naam”.
Met witte plakletters zette ik ‘Zeurniet’ op de deur en na drie weken wisten alle leveranciers waar ze moesten zijn. Toen ik een half jaar later bij de veiling was, wisten alle inkopers aan de klok: dié Scheffers, dat is Zeurniet.’
En bij een nieuwe naam hoort ook een beeldmerk of logo.
Jos Scheffers bedacht zelf een logo voor zijn kwekerij. ‘Ik heb vroeger alle albums van Asterix en Obelix gelezen, dus ik tekende een Obelix met de letters van mijn bedrijf in de kleuren van zijn broek, wit en blauw, erachter. In 1989 schafte ik een nieuwe vrachtwagen aan en de leverancier beloofde me gratis reclame op de zijkant als ik snel zou beslissen. De zoon van de leverancier heeft met een sjabloon het logo overgenomen, met Potplanten-kwekerij Scheffers in kleine letters erboven.’
‘Mijn oudste zoon was net geboren en ik heb er niet al te veel aandacht aan besteed, toen de vrachtwagen in de schuur werd afgeleverd. Ik ging er op zaterdag mee naar het voetbalveld en een collega vroeg of ik twee vrachtwagens had. Ik begreep de vraag niet, totdat ik beter ging kijken. Het bleek dat de schilder het sjabloon aan één kant omgekeerd had overgenomen. Ik heb nog tien jaar met die vrachtwagen gereden en het is niemand ooit nog opgevallen.’ Aldus Jos Scheffers.
Nieuwe huisstijl en nieuw logo
Bijna dertig jaar heeft kwekerij Zeurniet het gedaan met dit logo.
Op 1 januari 2016 is de vijfde generatie Scheffers (Stef) in het bedrijf gekomen. En dat was een goed moment om eens te denken over een nieuwe huisstijl.
Op 28 oktober j.l. is afscheid genomen van Obelix en is de nieuwe huisstijl en is het nieuwe logo (ontworpen door Design Marck Reclame) gepresenteerd.
In het nieuwe logo wil Scheffers de begrippen innovatief en professioneel tot uitdrukking laten komen. En hij wil laten zien dat Zeurniet groene planten, bloeiende planten en bloemen kweekt.
En dat heeft uiteindelijk geleid tot dit logo: